Mijn naam is Amanda Looman. Ik heb sinds 2015 jaar in het basisonderwijs gewerkt. Ben gedragsspecialist, Kanjertrainer, en heb ook een Remedial Teaching opleiding gevolgd. Het onderwijs heeft altijd mijn hart gehad, maar ik merkte dat ik meer wilde kunnen betekenen voor kinderen en volwassenen dan lesgeven in een grote groep van soms 28 kinderen. Ik merkte dat veel kinderen en ouders meer nodig hadden dan ik kon geven door tijdgebrek en andere taken.
Ik besloot de opleiding te gaan doen voor Holistisch Therapeut, omdat dit al langere tijd mijn interesse had. Mijn gevoeligheid (HSP) zat mij vaak in de weg in de klas. Ik zag en voelde te veel bij kinderen en collega's. Ik raakte vaak overprikkeld en was hierdoor teleurgesteld in mijzelf.
Door mij meer te richten op het holisme, ben ik mijn gevoeligheden juist als kwaliteit gaan zien en ben ik deze kwaliteiten gaan inzetten om anderen die hier ook mee kampen te helpen.
Aanpak:
Ik werk vanuit een systemische en holistische aanpak. Holos komt uit het Grieks en betekent “Heel”.
Wanneer u met een vraagstelling of probleem bij me komt, benader ik dit op zowel fysiek( hoe zit je in je lichaam?) , emotioneel ( hoe voel je je? ) mentaal (wat denk je?/ wat zijn je overtuigingen ) als energetisch (energie level, Reiki) en spiritueel niveau (wat geloof je?/welke zingeving ervaar je?).
Onder andere door gesprekstechnieken, meditatie/visualisatie en Reiki, probeer ik een duidelijk beeld te krijgen van wat er nodig is om verder te komen. De aanpak zal voor iedereen weer anders zijn, want geen mens is hetzelfde.
Systemisch werk is een methode waarbij je uit een probleem kan zoomen en er bovenop kijkt. Vaak komen er oplossingen en inzichten naar boven die je van te voren niet had kunnen bedenken. Ik werk hiermee met poppetjes om een tafelopstelling te doen, maar soms is het nodig om de opstelling in een ruimte te ervaren. Hierbij gebruik ik vloerankers.
Wat doe ik nu nog voor kinderen?
Ons onderwijssysteem vraagt een “normaal” van kinderen waar niet ieder kind aan kan voldoen. Kinderen worden langs een meetlat gelegd dat niet altijd de talenten of de uitdagingen ziet waarmee kinderen te maken hebben. Dit vraagt van kinderen een groot aanpassingsvermogen, maar dit kan ook hun zelfvertrouwen, gedrag en zelfs leerprestaties beïnvloeden, zowel positief als negatief!
Wanneer uw kind hier ondersteuning in nodig heeft, om enerzijds zich aan te passen aan het huidige systeem maar
anderzijds zijn of haar eigenheid te behouden, kan ik hier een coachende rol in vervullen.
Samen met uw kind zal ik kijken welke talenten hij/zij kan inzetten, kunnen we moeilijke situaties herkennen en oplossingen bedenken. In een veilige omgeving kan uw kind dit inoefenen om dit in de praktijk te gaan toepassen.